Uit met supergirl

Dag 8: Shanghai – Suzhou

Na een treinritje in onze favoriete TGV lookalike trein kwamen we aan in Suzhou. Het was enorm warm die dag (meer dan 38 graden) dus we besloten om wat rond te lopen door het idyllische plaatsje.

Suzhou staat vooral bekend om zijn mooie grachten & tuinen: de tuinen waren jammer genoeg al dicht maar die zullen we vast later bezoeken.

Dag 9: Suzhou

Na een lange nacht in een kamer van 37 graden (airco kapot) besloten we om de Administator garden te bezoeken, één van de vele bekende tuinen van Suzhou.

Bij de ingang werden we aangesproken dor drie Chinese meisjes waarvan er twee Engels studeerden. Ze wilden graag samen met ons door de tuin lopen en dat leek ons ook wel leuk.

Eén meisje noemde zichzelf ‘supergirl’, een heette iets van Ying en de ander zou in het Engels ‘beautiful girl’ heten. Ze gaven mij een Chinese naam die in het Engels ‘singer’ betekent.

En dat hebben we dan ook gedaan :). Eén van de meisjes was een dag eerder net 22 geworden dus we zongen haar op verzoek een Nederlandstalig verjaardagsliedje toe.

Overigens zie je de leeftijd aan de meeste Chinese meisjes maar moeilijk af: doordat ze zo klein zijn en ze zich vaak wat ‘schattig’ kleden lijken ze al snel een paar jaar jonger. In China wil een meisje liever niet knap genoemd worden, een beter compliment is het daar om schattig genoemd te worden (daar moet je in Nederland niet mee aankomen…) Veel Chinese meisjes dragen dan ook slippers met allerlei diertjes erop en hebben telefoonhoesjes met pandabeertjes.

Chinese meisjes (en kinderen in het algemeen) worden nogal door hun ouders gecontroleerd. ‘Supergirl’ vertelde mij bijvoorbeeld dat ze naar Boston wilde voor de ‘cute western boys’ maar haar moeder had daar een stokje voor gestoken… Ik ben toch blij dat ik met mijn achttien jaar wel gewoon zo’n reis mag maken (niet dat ik me zou laten tegenhouden…)

Het schoonheidsideaal is ook erg anders in China. Eén van de meisjes was bijvoorbeeld bang om bruin te worden… dat is in Nederland wel anders! Zelf had ze overigens niets tegen een bruine huidskleur, ze vond het wel gezond staan.

Alex Mostert kleine meisjes

Na een leuke wandeling door de mooie tuin vol met waterlelies, houten bouwwerkjes en vijvers gingen we nog tientallen keren op de foto. We zijn er nog steeds niet achter waarom Aziaten het zo leuk vinden om met westerlingen op de foto te gaan, toen we ze dit vroegen antwoorden ze simpelweg ‘because it is fun’.

Toen we genoeg hadden van de tuin besloten we om nog wat te drinken. Ze bestelden ook nog een soort ijscoupes met vruchten in een net restaurant die met dit weer erg welkom waren.

Nadat we afscheid hadden genomen aten we bij de pizza hut om vervolgens nog wat rond te hangen in het centrum van Suzhou. Het is in Suzhou vrij lastig om een bar te vinden, maar uiteindelijk konden we terecht bij een chique hotelbar om de geslaagde dag in stijl af te sluiten met een lekkere cocktail en een potje ‘gecompliceerd hartenjagen’.