Condooms aan het strand… maar wel lekker fitnessen!

Dag 3: Beijing – Qingdaou

In het hotel kochten we die ochtend tickets richting het meer Zuidelijke Qingdaou. Doordat we zo laat waren met het boeken konden we alleen eerste klas reizen, maar dat is geen ramp gezien het gunstige prijspeil.

Voordat we echter afreisden naar het station bezochten we eerst nog het Mausoleum van Mao. De beste man zelf heb ik niet zien liggen, maar het bouwwerk was vrij indrukwekkend.

Mausoleum van Mao Zedong

Daarna liepen we nog wat rond door oudere & nieuwere woonwijken waar je grote verschillen ziet. Van de gewone bevolking in sobere kleding tot de rijkere upperclass die gewoon shoppen bij westerse winkels zoals de H&M en Zara. Op een gegeven moment kwam er zelfs een meisje van een jaar of 18 voorbij in een Ferrari… doet ze goed!

Mij is het ondertussen wel duidelijk dat China een schijn communistisch land is, meer kapitalistisch eigenlijk.

Op het station was alles goed geregeld, we reisden met een kogeltrein met snelheden van meer dan 300 kilometer per uur, dat schiet op! De 1e klasse had belachelijk veel beenruimte, ik paste zowat twee keer in mijn treinstoel maar het Chinese meisje naast mij verdronk zowat in haar stoel 🙂

Rond 11 uur  ’s avonds kwamen we aan in de badplaats Qingdaou. Hier spreken ze echt geen woord Engels! Het vinden van het hostel dat we geboekt hadden was dan ook een uitdaging… maar we kwamen er uiteindelijk. Na een late nacht barbecue op straat keerden we terug naar het hostel om te overnachten.

Dag 4: Qingdaou

Qingdaou is een leuk badplaatsje met veel Duitse indrukken. Tussen de Chinese bouwwerken stonden zo hier en daar Duitse leuzen en de architectuur had ook duidelijk nog Duitse invloeden.

In de taal waren deze invloeden jammer genoeg niet terug te vinden: ze kunnen hier echt geen woord Engels. Het is voor het eerst dat ik in een land ben waar ik echt niet kan communiceren met de lokale bevolking, en dat maakt zelfs het bestellen van een hamburger bij de Mac Donalds een hele uitdaging Mijn tolken zijn met regelmaat handig, maar ook zij hebben veel moeite met communiceren.

We maakten een behoorlijke stadswandeling om uiteindelijk bij het strand te eindigen. Op het strand fitneste de plaatselijke bevolking. Sommige Chinese vrouwen droegen een soort kleurrijke condoom over hun hoofd tegen de zon, dat zag er echt niet uit.