Spontante trip naar San Diego

Deze zomer heb ik weer aan mensen ontvangen via couchsurfen: één van mijn surfers was Aly een cool jong Amerikaans meisje die in haar eentje een backpack reis maakte door Azië. Ze kwam erg volwassen over en toen ik zo jong was had ik dat nooit gedurfd… sterker nog, de angst om eenzaam te zijn in een vreemd land maakte het dat ik alleen ergens heen gaan een niet zo aantrekkelijke optie vond.

Met het meisje had ik een geweldige tijd; ze praatte gemakkelijk, ze bracht een fles wijn mee die we samen opdronken en vervolgens gingen we in de stad poolen en dansen. Vanwege de jetlag (Amsterdam was haar layover) was ze moe en gingen rond middernacht weer terug op de fiets… een leuke nacht waar ik verder niets meer van had verwacht kwam tot een einde toen ze de volgende ochtend vertrok naar Schiphol. Ze schreef er zelfs een blog over.

Toch hielden we tijdens mijn vakantie naar Israël nog leuk contact via WhatsApp; op een gegeven moment hadden we het over reizen en uitte ik dat ik wel eens naar Amerika wilde reizen; een spontaan plan ontstond en ze nodige me uit om enkele dagen met haar en een vriendin van haar plus aanhang naar San Diego nabij LA te gaan. Ik moest even slikken maar besloot om het te doen; de tickets waren geboekt en enkele dagen later zat ik alweer in het vliegtuig op weg naar een nieuw avontuur; voor het eerst officieel als solo traveller.

Ik denk dat wanneer je alleen reist zowel de lows als de highs harder aankomen. Doordat je alleen reist heb je niet altijd iemand om je leed of je avonturen mee te delen; wel ben je flexibeler en doordat je alleen reist word je eigenlijk geforceerd om je sociaal op te stellen. Toen ik aankwam had ik mijn eerste down momentje doordat ik aankwam in een totale chaos waarbij het onduidelijk was welke bus de juiste was.. toen dit uiteindelijk geregeld was voelde ik me weer goed en zat ik in de trein onderweg naar San Diego.

Eenmaal aangekomen checkte ik in bij het Hyatt hotel wat ik voor de eerste nacht had geboekt. Een goed bed na zo’n lange reis is altijd welkom. Via Couchsurfen had ik een meet geregeld met Ashley die me met de auto bij mijn hotel kwam ophalen. Het bleek een cool meisje te zijn van een jaar of 25 die de hippy levensstijl langere tijd aanhield; veel wiet, liefde en niet teveel bezig zijn met geld.

Vanaf het moment dat ik bij haar in de auto stapte voelde ik me echt op reis; we liepen eerst over de pier en het duurde niet lang voordat het moeizame moment waarbij je naar gespreksonderwerpen vist bij een vreemdeling overging op een stroom aan woorden en grappen.

Nadat we de zonsondergang hadden gezien op het strand nam Ashley me mee naar een mooi Hawaii gethematiseerd restaurant met uitzicht op het strand. Hier at ik een geweldige burger en tot mijn verrassing stond ze erop om alles te betalen; welcome to San Diego waren haar woorden. Vervolgens gingen we naar een drankzaak alwaar ze bier voor ons kocht (ik was er net 2 weken te vroeg haha) en dronken we tot middernacht bier op het strand.

Terug in het hotel ontvang ik nog een bericht; you are cute! Dat kon ik natuurlijk ook alleen maar over haar zeggen, wat een gastvrijheid. Ze komt naar Amsterdam dus ik krijg de gelegenheid om wat terug te doen.

De volgende dag was het eindelijk zover; ik ontmoette Aly en haar vrienden. Grappig detail is dat ze allemaal pas net van de middelbare school afkwamen, nooit gedacht dat ik op vakantie zou gaan met mensen die net zo oud zijn als mijn broertje 😉 Vanaf het eerste moment waren ze allemaal super vriendelijk; de twee metgezellen waren wellicht het meest kleffe maar wel schattige stel dat ik ooit had gezien.

foto 4

Het duurde tot de laatste nacht voordat ik er achterkwam dat ze geen stel waren maar elkaar pas net hadden ontmoet. Aly en Katie hadden hun ouders verteld dat ze met zijn tweeën gingen en het feit dat twee jongens meereisden was een ondeugend geheim. Al met al grappig om weer even in aanraking te komen met de tijd dat je ouders nog controle op je gedrag hebben, ik heb me weer jong gevoeld hoor haha.

De eerste paar dagen heb ik vooral gerelaxt en genoten van het feit dat ik met een paar Amerikanen op vakantie was in Amerika. Wat nieuw was, was peddleboarding waarbij je op een reusachtig zwaar bord moet gaan staan met een soort roeistok. De golven kwamen regelmatig tot 3-4 meter hoogte en ik kan je met zekerheid vertellen dat ik vaker van mijn boord afvloog dan erop stond; toch was het al met al een coole ervaring!

foto 2

Ook gingen we de grens over naar Mexico, de grensstad heette Tijuouna. Op mij kwam het allemaal erg toeristisch over; vooral de Amerikanen die meegingen met de tour maakte zich echter veel zorgen. Sommigen waren nog nooit in het buitenland geweest en hadden het idee dat ze op ieder moment ontvoerd kunnen worden.

Wel in de nachtclub waren sommige mensen wellicht wat creepy, maar over het algemeen heb ik me absoluut niet onveilig gevoeld… ondanks het feit dat onze gids dronken was heb ik geen afgehakte hoofden, tenen of benen gezien dus dat is goed! Toen ik later Googelde bleek het stadje echter in de top 15 gevaarlijkste steden van de wereld te staan met onthoofdingen, ontvoeringen en meer.. wellicht hadden de Amerikanen toch wel een goed punt.

foto 1

De volgende dag reisde ik in mijn eentje door naar LA alwaar ik was geaccepteerd door een couchsurfster: Elizabeth.